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Dagli albori della civiltà il flusso della danza crea e rinnova il legame sociale, anima le pratiche di guarigione, nutre il benessere personale e collettivo. Nelle culture giovanili contemporanee riemerge prepotente l'eterno e ubiquitario «bisogno di danzare» (Schott-Billmann).
Nell'ultimo dopoguerra, stagione di straordinaria fioritura delle terapie di gruppo, i laboratori di Marian Chace, Trudi Schoop, Rose Gaetner hanno aperto spiragli di risveglio vitale nei luoghi del più radicale impoverimento della persona, gli ospedali psichiatrici. Da allora sono passati più di settant'anni e la Danzamovimentoterapia (Dmt) è oggi una disciplina con un consolidato patrimonio teorico e metodologico, che fa tesoro dell'arte del movimento e del sapere psicodinamico.
La Dmt fa parte delle arti terapie, professioni di matrice artistica e sociale che sviluppano il potenziale di salute individuale e collettiva insito nelle risorse creative. Gli standard di conoscenza, abilità e competenza pe una pratica professionale delle Arti Terapie in Italia sono definiti dalla Norma UNI 11592:2015, ai sensi della legge 4/2013.

Since the beginning of civilization, the flow of dance creates and renews the social bond, animates the healing practices, feeds the personal and the collective well-being. In the contemporary youth cultures, the everlasting and ubiquitous "need to dance" re-emerges (Schott-Billmann).

After the last world war, in the framework of an extraordinary group therapies flowering, the workshops by Marian Chace, Trudi Schoop and Rose Gaetner opened spaces of vital awakening in the places of the most radical impoverishment of the person, the psychiatric hospitals. Since then, more than seventy years have passed. Dance Movement Therapy (Dmt) today is a profession with a solid theoretical and methodological background, based on the movement studies and the psychodynamic knowledge.

Dmt is part of the Arts Therapies, professions with an artistic and social matrix that develop the creative potential to increase individual and collective health. The knowledges, skills and competences for a professional practice of the Arts Therapies in Italy are defined by the UNI 11592:2015 Standard, pursuant to Law 4/2013.

La Dmt-ER® rilancia in chiave contemporanea la tradizionale funzione sociale della danza, che dagli albori della civiltà rinnova il legame sociale, nutre il benessere personale e collettivo, anima pratiche di guarigione. Sistematizzata negli anni Novanta da Vincenzo Bellia, la Dmt-ER® promuove la partecipazione degli individui al gruppo e l’evoluzione dell'immagine corporea che, per dirla con le parole di Marian Chace, è «primariamente una creazione sociale».

Riferimenti principali della Dmt-ER® sono gli studi sul movimento di Laban e Bartenieff, la Gruppoanalisi e la vitale suggestione dell'Expression Primitive. Al centro, però, c’è la danza, il gioco creativo che nutre l’identità di ciascuno e arricchisce la collettività; il ritmo, che accorda l'individuo e il mondo esterno. Ecco la fondamentale intuizione alla base della Dmt-ER®: la via allo sviluppo di sé passa sempre dall'interconnessione con gli altri.

La Dmt è nata negli anni Quaranta ed è sostenuta oggi da un solido retroterra teorico-tecnico. In Italia la disciplina fa riferimento alla legge 4/2013 e alla Norma UNI 11592:2015. Impiegata nel campo del benessere e nel settore educativo, su indicazione di responsabili sanitari la Dmt è utilizzata come risorsa complementare nella riabilitazione psichiatrica, nei disturbi dell’età evolutiva e della terza età, nel settore delle disabilità.

Dmt-ER® è un collaudato modello di Danzamovimentoterapia, che ha alle spalle più di 25 anni di storia. Il metodo può anche essere utilizzato per la pratica della danza con finalità educative, sociali e artistiche; in questo caso è previsto un percorso formativo più breve, che può comunque proseguire con la più approfondita e articolata formazione professionale nella Danzamovimentoterapia.

Dance Movement Therapy (Dmt), born in the 1940s, today is supported by a solid theoretical and technical background. In Italy, Dmt references are the Law 4/2013 and the UNI Standard 11592:2015. Professional Associations promote the quality of Dmt practices in Italy (APID, ARTE), in Europe (EADMT) and all over the world. Dmt can be used as complementary resource against psychiatric disorders, developmental and involutional disorders, disabilities, on the advice and responsibility of medical doctors and psychologists. Furthermore, Dmt supports educational processes and develops  personal and relational well-being.

Dmt-ER® has been systematized in the 1990s by Vincenzo Bellia. Dmt-ER® promotes the participation of individuals in the group and the evolution of the body image which, in the words of Marian Chace, is "primarily a social creation". Dmt-ER® relaunches the traditional social function of dance: as a matter of fact, dance has been renewing the social bond, nourishing personal and collective well-being, animating healing practices, since the dawn of civilization.

Dmt-ER® main references are the Laban/Bartenieff Movement Studies, the Group Analysis and the Expresssion Primitive. But at its core we find dance, that creative play developing each one's identity and enriches the communities, and rhythm, that vital connection between the individual and its world. Here is the fundamental Dmt-ER® intuition: the way of the Self-development always goes through the othe human being.

Dmt-ER® has been developed in the nineties by Vincenzo Bellia. It is rooted in Dance Therapy based on Expression Primitive and in the Group Analysis.

The method develops some basic insights of Marian Chace, the first dance therapist. In the forties of the last century, M. Chace wrote that

- Dance Therapy is based on the spontaneous motor response to the rhythmic musical stimulus

- its main purpose is to promote the participation of individuals in the group

- it acts in the processes of (trans)formation of the body image, which is «primarily a social creation».

Dmt-ER® is founded on an artistic matrix. Dance is the most complete form of movement: it gives to actions a symbolical intentionality, through an intrinsically relational creative experience, open to a multiplicity of styles and cultures of the body.

Dmt-ER® considers creativity an interpersonal process, which should not be trivialized in a narcissistic celebration. The relational game is a "creative fiction", whereas the identity of the involved individuals takes shape and transforms in new ways the collective heritage.

Rhythm has a fundamental function as a biological, psychic and relational organizer. On a rhythmic ground the individual harmonizes itself with the outer world. The rhythmic dimension is central for Dmt-ER®, due to the practice and the anthropological matrix of Expression Primitive.

Dmt-ER® has developed specific models of organization of the therapeutic setting, related to the traditional ritual devices and supported by group psychodynamics. Dmt-ER® is fundamentally oriented by a basic intuition, both philosophical and methodological: the path to develop the Self always passes through the other human being.

La Dmt-ER®, nata in psichiatria, è una pratica terapeutica comunitaria. Il suo approccio ludico e attivante è particolarmente efficace in età evolutiva, nel lavoro psicosociale e nei processi di formazione degli operatori della relazione.
La Dmt-ER® è impiegata come risorsa complementare nel trattamento di diverse forme di psicopatologia: le psicosi innanzitutto, ma anche i disturbi dell'umore e d'ansia. Diffusamente adoperata e studiata con i disturbi del comportamento alimentare e le dipendenze patologiche, trova applicazione anche nei disturbi psicosomatici e in tutte quelle condizioni in cui la marcata componente alexitimica e la rigidità dei tratti personologici ostacolano un approccio verbale tout court.
La metodica attenzione alle strutture psicomotorie e i suoi dispositivi sistematicamente interattivi sostengono l'applicazione della Dmt-ER® nella riabilitazione di diverse forme di disabilità psichica, fisica e sensoriale, nelle condizioni iniziali di demenza, nei disordini del comportamento e del controllo degli impulsi. Un promettente settore di sviluppo applicativo è rappresentato dalle sempre più attuali e diffuse condizioni post-traumatiche e di abuso. Non mancano inoltre le esperienze di Dmt-ER® come risorsa complementare in medicina generale: in cardiologia, nel pre- e nel post-partum, in oncologia.
Oltre che nel lavoro terapeutico e riabilitativo la Dmt-ER®, con il suo solido know-how di pertinenza relazionale, è ampiamente utilizzata nel settore educativo, nello sviluppo di comunità, nei processi di transculturazione, nella formazione delle competenze relazionali e nel team-building. Non va dimenticato l'universo artistico: matrice della Dmt, ne diventa anche destinatario, laddove la Dmt-ER® è impiegata nella formazione di attori e danzatori, o come supporto alla didattica musicale.
Viviamo in un tessuto civile sempre più lacerato dalla frammentazione e dall'anomia, con il corpo dolorosamente sottoposto a violenze di ogni tipo: il corpo recluso nelle carceri, il corpo dell'identità femminile derubato e svilito a oggetto, il corpo sociale umiliato e assoggettato in un vuoto di cittadinanza... Dal micro al macrocontesto, realizzare laboratori di Dmt-ER® oggi è anche un atto autenticamente politico.

Dmt-ER® was born in psychiatry and has been developed as a community practice. Its ludic active approach is particularly effective in the developmental age, in the psychosocial work and in the training processes.

Dmt-ER® is applied as a complementary resource in different forms of psychopathology: first of all, psychoses, but also mood and anxiety disorders. Used and studied with eating disorders and addictions, it is also applied in psychosomatic disorders and in all conditions where alexithymia and rigid personality traits ask something more than a simple verbal approach.

The attention payed to psychomotor structures and its interactive devices support the application of Dmt-ER® in the rehabilitation of different forms of psychic, physical and sensorial disability, in the first steps of dementia, in behavioral and impulse control disorders. A promising area of ​​application is represented by post-traumatic and abuse conditions. Dmt-ER® is also practiced as a complementary resource in general medicine: in cardiology, in the pre- and post-partum, in oncology.

Dmt-ER®, with its solid relational know-how, is widely used in the educational field, in community development projects, in transculturation processes, in the training of relational skills and in the team- building. Do not forget the artistic universe! It is the matrix of Dmt, but it also can be the stage where Dmt-ER® can develop its potential for the training of actors and dancers, or as a support for music education.

Our society is increasingly torn by fragmentation and anomia, where body is addressed with violence of all kinds: the bodies imprisoned in prisons, the body of female identity robbed and reduced to object, the social body humiliated and subjected in a vacuum of citizenship ... From the micro to the macro-context, performing Dmt-ER® today is also an authentically political act.

Dmt-ER® è un marchio registrato. La formazione in Dmt-ER® si svolge esclusivamente presso la Scuola diretta da Vincenzo Bellia. Presunti insegnamenti di Dmt-ER® da parte di altri enti o docenti configurano un abuso L'uso della denominazione "Dmt-ER® - Danzamovimentoterapia Espressivo-Relazionale" è consentito esclusivamente a diplomati e allievi del programma di formazione in Dmt-ER®, nei limiti e con le restrizioni che potranno consultare su un'apposita nota informativa nell'area riservata del sito. In particolare, i diplomati: a) possono fare riferimento alla Dmt-ER® come indirizzo della scuola di formazione frequentata, b) possono definirsi Dmt-ER® solo se espressamente autorizzati, c) non possono fare riferimento alla Dmt-ER® in attività didattiche, scientifiche ed editoriali, se non dopo preventiva approvazione delle singole specifiche iniziative.

 

 

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